بیوگرافی

جدید ترین بیوگرافی روز

بیوگرافی

جدید ترین بیوگرافی روز

توضیحاتی درباره زنبور عسل مرده

سه شنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۴۵ ق.ظ

زنبور عسل مرده 

 

کیتوزان – ملانین
تا به امروز منبع سنتی کیتوزان، سخت پوستان بوده اند. استخراج این بیوپلیمر از زنبور عسل مرده ایده ای جدید است. انگیزه تحقیقات اولیه اختلاف بین ترکیب کیتوزان حاصل از زنبورعسل و سخت پوستان بوده است. حالت استثنایی این ایده توجیه اکولوژیک فرایند است.

زنبور عسل مرده منبع جدیدی از کیتوزان
به طور معمول کیتوزان از پوسته خارجی سخت پوستان به دست می آمد. استخراج کیتوزان از زنبور عسل مرده ایده زنبورداران روسیه بوده است. 

زنبور عسل مرده در طول زمستان از کف کندو جمع آوری می شوند. نسبت مرگ و میر زنبورها در تابستان بیشتر است اما کمتر قابل مشاهده اند چون زنبورها در بیرون از کندو می میرند. زنبورهایی که در طول زمستان می میرند، منبع اولیه استخراج ماده کیتین و ملانین هستند. میزان آن معمولا ۶ تا ۱۰ هزار تن در سال است.

این واقعیت نشان میدهد که این مواد منبع قابل توجهی برای استخراج کیتوزان از حشرات است. این مهم است بدانیم که ترکیب کیتوزان-ملانین زنبور عسل مرده حاوی خواص با ارزش تری از کیتوزان حاصل از سخت پوستان است.

– جمع آوری زنبور عسل مرده و خشک شده بعد از زمستان که بیشتر زنبورهای کارگر هستند، انجام می شود. ماده اولیه آنها به رنگ قهوه ای سیاه است و بوی مخصوص دارد. این ماده شامل حشرات کامل یا اجزای بدن آنها (سر با خرطوم، حلقه های سینه، شکم با پاها، پاها و بال ها) جدا می شود.

– زنبور عسل مرده خشک شده بعد از گازدهی با CO2 شامل ماده اولیه ای است دارای رنگ قهوه ای تیره است. ترکیبات شیمیایی زنبورهای مرده بعد از گازدهی شناسایی شده اند. متوسط طول بدن زنبور ۱۰ تا ۱۲ میلی متر است. در میان آنها زنبورهای بزرگتری هم پیدا می شوند که نرها هستند.

مرحله جدا کردن پروتیین کیتوزان
ساختار شیمیایی کیتوزان زنبور عسل مرده
زنبور عسل مرده تحت تاثیر محلول ۱۰ درصد قلیایی قرار داده میشوند. آنها حاوی مقدار خیلی کمی از مواد معدنی هستند، زیرا کانی های کوتیکول تخلیه شده است. بنابراین نیازی نیست که مواد معدنی پوست را جدا کنیم. با استخراج چربی ها به وسیله ترکیب فولچ تایید شد که چربی موجود در تن زنبورها بسیار اندک است، بنابراین نیازی به چربی زدایی ندارد.

جداسازی استیل کیتوزان
جداسازی استیل با استفاده از محلول سرد NaOH 50 درصد در دمای ۵۰ + ۱۲۵ درجه سانتیگراد انجام می گیرد. این عمل باعث جداسازی نسبی ملانین می شود که رنگ ماده قلیایی را سیاه می کند. شستشوی بعدی تهیه کیتوزان محلول اسید را امکان پذیر می کند که قهوه ای رنگ است و نشان میدهد که هنوز مقداری ملانین در آن باقی است.

تهیه محلول آبی کیتوزان
کیتوزان به کمک آنزیمی کیتینولتیک با منشا میکروبیولوزیک هیدرولیز می شود که آن را به مولکول های به میزان ۱۰ برابر کوچکتر تجزیه می کند. در نتیجه این عمل محصول جدیدی تولید می شود که آپیزان نامیده می شود. بعد از تجزیه، آپیزان به پودری به رنگ قهوه ای روشن محلول در آب تبدیل می شود. 

ویژگی های ترکیب ملانین – کیتوزان
ویژگی های ترکیب ملانین - کیتوزان
ترکیب ملانین – کیتوزان در سطوح گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. عمده ترین فایده ای که برای آن مشخص شده سم زدایی و کمک به ساخت بافت ها است. جذب آن به جداسازی سموم و مواد سمی و مواد فلزی سنگین از بدن کمک کرده و به عنوان محافظ در برابر اشعه عمل می کند.

به واسطه ساختمان طبیعی خاص از این پلیمر به طور گسترده در تولیدات آرایشی استفاده می شود. باید قویا تایید کنیم که ما اغلب از مولکول های کوچک کیتوزان زنبور عسل (آپیزان) که قابل حل در آب است، استفاده می کنیم که قادر است اثرات ضد باکتریایی ایجاد کند.

در ابتدا هدف این محققان به دست آوردن کیتوزان بود، ملانین به عنوان ماده خارجی نامطلوب به شمار می آمد که طرح آنها از بین بردن آن بود. اما با مطالعه خواص محافظت در برابر پرتوها و آنتی اکسیدان آن به این نتیجه رسیدند که ترکیب ملانین – کیتوزان نسبت به کیتین سنتی به دست آمده از سخت پوستان برتری دارد.

کیتوزان و ملانین خواص همدیگر را تقویت می کنند. کیفیت ترکیب کیتوزان – ملانین به دست آمده از زنبور عسل مرده منحصر به فرد است. ملانین به سبب خواص خوب پارامغناطیسی، رادیکال های مختلف را جذب می کند و سبب ایجاد واکنش آنتی اکسیدان و محافظت در برابر اشعه می شود.

محققان باور دارند که توانایی زیادی در ساخت فرآورده های بی نظیر از زنبور عسل مرده حاوی کیتوزان – ملانین با نسبت های مختلف وجود دارد. ملانین به عنوان جزیی از چنین ترکیبی اثر زیادی در بلند شدن با فلزات سنگین و دیگر مواد خارجی دارد.

یک مولکول از ترکیب کیتوزان – ملانین قادر است با ۲۰ الی ۳۰ مولکول مس یا سرب ترکیب شود.

کرم های ساخته شده براساس این ترکیبات بیوپلیمری دارای خواص باکتریواستاتیک، ضد التهابی و محافظت کننده در برابر اشعه ی خورشید و دیگر خواصی هستند که با ویژگیهای کرمهای ساخته شده از مواد شیمیایی متفاوت است.

کیتوزان زنبور عسل مرده
کیتوزان زنبور عسل مرده
کیتوزان زنبور عسل مرده نوعی سلولز بیولوژیکی است که باعث بهبود حرکات پیش برنده روده می شود، در تخلیه منظم روده سهم دارد، و نفخ و دیگر آثار سوء هضم را از بین می برد.

اضافه کردن این ماده به عنوان ماده موثر ویژگی های منحصر به فردی بر روی تغذیه بر جای می گذارد. کیتوزان با جذب و زدودن مواد زیان آور، به ویژه کلسترول، رادیونوکلوئیدها، نمک های فلزات سنگین (سرب، جیوه، کادمیوم، و غیره) مواد رنگزای شیمیایی و داروها از بدن ویژگی های چشمگیر نشان می دهد.

سرانجام این که، کیتوزان زنبور عسل مرده به علت دارا بودن عملکرد جذبی، پرزهای روده را تمیز و به گوارش منظم کمک می کند. هنجار سازی عملکرد روده باعث احیای میکروفلور شده و از بروز بیماری های باکتریایی روده پیشگیری می کند.

آپی هیت زنبور عسل مرده
آپی هیت زنبور عسل مرده
آپی هیت در برگیرنده همه مواد گفته شده برای مولکول های کوچک کیتوزان مانند محلول بودن در آب می باشد که آن را از مولکول های بزرگ کیتوزان متمایز می کند. همچنین این ماده حاوی ویتامین ها، روغنهای فرار (بالای ۴۸ درصد) عناصر کم نیاز، آنزیم ها و چربیها است.

علاوه بر این آپی هیت دارای ویتامین A (بالای ۴۰ درصد) ویتامین E (۶/ ۱ درصد)، ویتامین D (۰/ ۱ تا ۰/ ۲ درصد) ویتامین K و ویتامین C در غلظت بالا و طیفی از پیش ویتامینها که برای بدن ضروری هستند.

در سال ۱۹۰۷ کاستن ماخر یکی از پژوهشگران آلمانی در زمینه زنبورعسل، اظهار داشت که بره موم تا اندازه زیادی از دانه های گرده به دست می آید. او بر این باور بود که زنبورهای عسل دانه های گرده را به بخشی از روده های خود انتقال میدهند و در آنجا دانه های گرده با جذب آب متورم می شوند و به پنج برابر حجم خود می رسند.

سپس هنگام گسیخته شدن، دانه های گرده، پلاسمایی تولید می کنند که زنبورهای عسل، آن را برای تغذیه زنبوران جوان به کار می برند. سپس، پوسته باقی مانده دانه گرده، فرآوری و به نوعی بلسان تبدیل و از بدن زنبور دفع می گردد.

تکنولوژی بی نظیر استخراج با گاز CO2 روشی است که در آن خالص سازی با استفاده از سرما انجام می گیرد و باعث استخراج مواد آلی خالص می شود. از این تکنولوژی همچنین برای تولید غذاهای مورد نیاز فضانوردان استفاده می شود. بلسان آپی هیت فرآورده ای چند منظوره است که دارای طیف گسترده ای از ویژگیها است. این ترکیب در کاهش کلسترول مشارکت دارد که عاملی خطر آفرین در بیماریهای قلبی – عروقی است.

بلسان می تواند گردش خون مویرگی را بهبود و اسپاسم رنگ های خونی را به ویژه در مویرگ های کوچک کاهش دهد. جداسازی کلر سدیم اضافی که عامل اصلی فشار خون است را آسان می کند. بلسان در تخلیه و عادی سازی عملکرد لوله گوارش و احیای فلور میکروبی این مجرا مشارکت دارد.

– به سبب خاصیت جذب داخلی، این ماده جذب چربی ها و کربوهیدرات ها را کاهش میدهد. بنابراین از افزایش وزن جلوگیری می کند. از این روی می توان آن را در ترکیب رژیم کاهش وزن گنجانید.

– بلسان حرکات دودی روده را بهبود می بخشد. همچنین تماس سموم با جدار روده و نفوذ مواد سمی به داخل خون را کاهش میدهد و در تنظیم تخلیه روده مشارکت می کند. بنابراین عامل تمیز کننده موثری برای اندام های انسان است.

– این فرآورده فرآیند جذب سطحی و دفع از بدن، مانند نمک های فلزات سنگین (سرب، جیوه، کادمیوم و غیره) بقایای آفت کش ها و مواد شیمیایی، داروها و به ویژه مواد هسته ای رادیواکتیو که در بدن باقی می مانند و باعث مسمومیت می شوند و بیماریهای مختلف در بدن ایجاد می کنند را تسهیل می کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۳/۱۳
alireza rahmani

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی